Fysiotherapie

Algemene fysiotherapie richt zich op lichamelijke klachten waarbij meestal sprake is van pijn en/of bewegingsbeperking. Mogelijke oorzaken van deze klachten zijn vaak overbelasting van spieren en gewrichten, bewegingsarmoede, een verkeerde houding, ouder worden, spanning en stress. De fysiotherapeut onderzoekt, behandelt, adviseert en begeleidt. Tot de middelen voor een behandeling behoren massage, manuele technieken, mobiliseren van gewrichten, houdingscorrectie en oefentherapie. Ook geeft hij preventief advies en voorlichting om zelfredzaamheid te bevorderen. Door inzicht te geven in belasting/ belastbaarheid, vastgeroeste (verkeerde) gewoonten en leefstijl kan de cliënt een herhaling van de klacht(en) zelf voorkomen.

DAM-Manuele therapie

DAM staat voor Driedimensionale Arthrokinematische Mobilisatie. Dit betekent in de praktijk dat de therapeut door passieve specifieke bewegingen te maken in een gewricht het gewricht beweeglijker wordt en hiermee de aanwezige functiestoornis wordt weggenomen. Door de beperking weg te nemen worden overbelaste spieren en pezen ontlast. Het gevolg is een optimale situatie voor herstel. Het doel is altijd om de oorzaak weg te nemen en niet alleen de symptomen. Dit houdt in dat ook andere gewrichten nagekeken zullen worden die mogelijk een verband houden met de aanwezige klacht.

• De mobilisaties vinden plaats over het gehele, resterende, bewegingstraject (dus niet in de eindstand)
  • Er is sprake van bijsturen, niet van rekken.
  • De uitvoering geschiedt met zeer weinig kracht en is daardoor pijnloos voor de patiënt
  • De mobilisaties zijn gericht op recente inzichten in de mechanica en fysiologie van gewrichten.
  • De mobilisaties zijn driedimensionaal.

Orthopedische geneeskunde Cyriax

De Engelse orthopeed James Cyriax komt door een determinerend onderzoek tot de aard van de aandoening. In de afgelopen 40 jaar boeken artsen en fysiotherapeuten goede resultaten met zijn wijze van diagnosticeren en behandelen. Orthopedische Geneeskunde Cyriax is vooral toepasbaar bij aandoeningen die niet direct voor een operatie in aanmerking komen zoals gewrichtskapsels, spieren, pezen, slijmbeurzen, ligamenten wn meniscus. Fricties op pezen, mobiliseren en manipuleren van gewrichten, tractietechnieken en kapselrekkingen zijn gebruikelijke Cyriax-behandelingen. Op de behandeling volgt bijna altijd oefentherapie in de praktijk en/of thuis.

Orthopedische Geneeskunde Cyriax wordt toegepast bij:

• Schouderklachten: kapselontstekingen, pezen en spieren
  • Rugklachten: nek-, borst- en lendenwervels, wervelverschuivingen, hernia
  • Elleboogklachten: tenniselleboog en golferelleboog
  • Vingers, hand en pols: peesontstekingen, carpaal tunnel syndroom, subluxatie van carpaal botje
  • Knieklachten: ligamenten, pezen, loose body
  • Heupklachten: spierverrekkingen, kapselontstekingen

Bowen therapie

Bowen therapie is relatief nieuw in Nederland. In Nederland bestaat sinds 2003 de Bowen School voor Fysiotherapeuten, een door het KNGF erkende opleiding. De Australiër Thomas Ambrose Bowen ontwikkelde in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een zachtaardige, doeltreffende hands-on behandelmethode. Bowen gaat ervan uit dat het gehele lichaam betrokken is bij pijn en/of dysfunctie en dat het zelfgenezend vermogen van het menselijk lichaam kan worden gestimuleerd via de fascie. De fascie is het lichte bindweefsel rondom spieren, pezen, ligamenten, organen, bloedvaten en zelfs zenuwen. Het staat als een groot ononderbroken vlies in verbinding met alle structuren in het menselijk lichaam in functionele en logische patronen en heeft zenuwuiteinden die gevoelig zijn voor druk en rek. Tijdens een sessie wordt bijna altijd het gehele lichaam behandeld. Als de fascie wordt verstoord door bijv. een blessure dan gaat deze lokaal strakker staan. Dit kan een negatieve invloed hebben op de lokale doorbloeding van weefsel waardoor het weefsel in belastbaarheid achteruit gaat. Door een Bowen-beweging te maken over een spier, pees of ligament wordt het zenuwstelsel er op geattendeerd dat de normale natuurlijke spanning van de fascie niet aanwezig is. Het zenuwstelsel kiest er dan voor wat op dat moment nodig is om het weefsel weer in balans te krijgen.

Ook kunt u kijken op www.debowenschool.nl en www.bowenvereniging.nl.

Iedereen komt in aanmerking voor Bowen therapie omdat er geen sprake is van contra-indicaties.

Voorbeelden van klachten die goed tot zeer goed op een Bowen behandeling reageren zijn:

• Lage rugpijn
  • Nierproblemen
  • Lymfe drainage
  • ME en chronische vermoeidheid
  • Bedplassen (bij kinderen)
  • Menstruatie- en hormoonklachten

Revalidatietraining

Een onderdeel van het herstel van klachten en aandoeningen is gericht bewegen. Onder begeleiding leert de patiënt zelf aan zijn of haar herstel te werken door oefeningen thuis of in de fysiotherapiepraktijk uit te voeren. In de fysiotherapiepraktijk zal gebruik worden gemaakt van apparatuur en materiaal om kracht, conditie, stabiliteit en coördinatie te bevorderen. Veel oefeningen zullen gerelateerd zijn aan het algemeen dagelijks leven.

Wij begeleiden ook mensen na een COVID-periode in het ziekenhuis. Via een verwijzing van een arts wordt de begeleiding vergoed door de vezekeraar.

Openingstijden

U kunt de praktijk op iedere werkdag bellen tussen 8.30 en 19.00 voor het maken van een afspraak.

Vergoedingen

De praktijk heeft contracten met alle verzekeraars. Dit betekent dat uw behandelingen vergoed worden mits u aanvullend verzekerd bent.

Als u niet verzekerd bent gelden de volgende tarieven vanaf 2023

Fysiotherapeutisch consult 45 euro